Hamownia Motocyklowa

Projekt zawiera opis hamowni służącej do pomiarów mocy i momentu obrotowego silników motocyklowych. Jej zadaniem jest nie tylko pomiar maksymalnych wartości wyżej wymienionych parametrów, ale także rysowanie całej ich charakterystyki w zakresie użytecznych obrotów silnika. Parametry mierzone są na tylnym kole motocykla, dzięki czemu uwzględniane są straty mocy jakie występują na drodze przenoszenia momentu obrotowego z silnika na koło. Zasada działania hamowni opiera się na pomiarze przyspieszenia kątowego jakie uzyskuje element o znanym momencie bezwładności.

Zobacz rysunek złożeniowy głównych elementów hamowni

Tylne koło motocykla opierając się o rolkę 1, przekazuje jej moment obrotowy. Rolka 1, poprzez odpowiednią przekładnie 2, przekazuje moment na stalową tarczę 3, o dużym momencie bezwładności. Znając bezwładność całego układu (rolki i tarczy) oraz przyspieszenie z jakim obraca się układ, możemy wyznaczyć siłę F przyłożoną do rolki. Siła ta pomnożona przez promień koła daje moment obrotowy „M” na kole. Z kolei moc na kole uzyskujemy mnożąc moment obrotowy przez prędkość kątową koła. Znając stosunek prędkości obrotowej koła i wału głównego silnika (na biegu na którym dokonywano pomiarów) można wyliczyć moment obrotowy jaki generuje silnik, oraz narysować charakterystyki mierzonych parametrów w zależności od obrotów wału silnika. Pomiarów prędkości obrotowej oraz przyspieszenia kątowego dokonywać będzie komputer zliczając i odpowiednio przetwarzając sygnały nadawane przez czujnik umieszczony na tarczy.

Pełną wersje opracowania, oraz całą dokumentację techniczną posiada student Krzysztof Gajowniczek, członek SIMP