Twórca Interwykładu
pomysłodawca, scenarzysta, reżyser, grafik, informatyk, producent
czyli "sześć w jednym"
Doc. dr inż. Janusz Eichler jest pracownikiem dydaktycznym zatrudnionym na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym Politechniki Wrocławskiej  
     

Moja droga do Interwykładu ...

   - Najpierw "starożytni" Grecy (Pitagoras, Platon, później Euklides) ok. V w. p.n.e. (a wcześniej z pewnością projektanci potężnych budowli starożytnego świata) stworzyli podstawy geometrii.

   - Potem na przełomie XVIII i XIX w. Gaspard Monge stworzył podstawy współczesnej geometrii wykreślnej (opracowane przez siebie zasady rzutowania prostokątnego przedstawił w książce "Geometria wykreślna").

   - Kiedy już wszystko było gotowe, pojawiłem się na tym świecie we wczesnych latach 50-tych. Oczywiście przygodę z geometrią rozpoczynałem nie od mediów elektronicznych (tak, tak! wtedy nikt jeszcze nie myślał o pececie i Internecie) lecz od kredek i ołówka. Przyznaję, że początki były trudne ...
   - w latach 1968 - 1972 - pilną naukę w elitarnym V LO we Wrocławiu przeplatałem namiętną grą w koszykówkę. Już wtedy ćwiczyłem "wyobraźnię przestrzenną" próbując trafiać piłką do kosza, którego nie widziałem zbyt wyraźnie (wada wzroku). A że trafiałem często i do kosza i z dobrymi ocenami do dziennika, na zakończenie nauki, wraz ze świadectwem maturalnym, otrzymałem pierwsze prestiżowe wyróżnienie - tytuł "Największej Indywidualności Szkoły".
   - w latach 1972 - 77 studiowałem na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym na specjalności Chłodnictwo. Wykład z geometrii wykreślnej prowadził wtedy prof. Eugeniusz Brzuchowski a ćwiczenia m.in. mój obecny konsultant i kolega dr Zdzisław Sysak. Już wtedy nabrałem do geometrii wykreślnej ogromnego szacunku z odrobiną bojaźni ...
   - w 1977 roku ukończyłem studia magisterskie i rozpocząłem studia doktoranckie na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym.
  - w październiku 1981 obroniłem pracę doktorską pt. "Analiza procesów w generatorach domowych chłodziarek absorpcyjnych".
   - w roku 1982 rozpocząłem pracę w Instytucie Techniki Cieplnej i Mechaniki Płynów (I-20) Politechniki Wrocławskiej początkowo jako pracownik naukowo-badawczy a wkrótce później jako adiunkt naukowo-dydaktyczny.
   - Specjalizuję się w dziedzinie chłodnictwa absorpcyjnego domowego i przemysłowego, opublikowałem kilkadziesiąt artykułów na ten temat w prasie fachowej. W miarę upływu lat okazało się, że początkowe zainteresowanie pracą naukowo-badawczą zanikło na rzecz pasji dydaktycznej. Proces ten był niewątpliwie stymulowany dużym zaangażowaniem w sprawy organizacji dydaktyki na specjalności Chłodnictwo (m. in. opracowywanie siatek dydaktycznych, programów zajęć, rozliczanie pensum dydaktycznego pracowników). Moje autorskie programy są obecnie realizowane przeze mnie w postaci następujących  zajęć:
          "Chłodnictwo absorpcyjne" - wykład, ćwiczenia, projekt,
          "Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła" - wykład,
          "Geometria wykreślna" - wykład, ćwiczenia rysunkowe,
          "Podstawy chłodnictwa absorpcyjnego" (wyb.) - wykład,
          "Sorpcyjne pompy ciepła" (wyb.) - wykład,
          "Sorpcyjne transformatory i akumulatory energii" (wyb.) - wykład.
   - w latach 90-tych wielokrotnie prowadziłem zajęcia z rysunku technicznego. Zespół, z którym współpracowałem uznał mnie za osobę na tyle kompetentną, że zaproponowano mi prowadzenie zajęć z geometrii wykreślnej, początkowo w formie ćwiczeń rysunkowych a potem wykładu. Nie ukrywam, że było to spore wyzwanie - musiałem się "ponownie nauczyć" geometrii wykreślnej.
   - w 2001 roku, kiedy minął okres "wdrażania się" w wykład z geometrii, zaczął się rodzić pomysł kursu internetowego - Interwykładu, jako nowoczesnego i ogólnie dostępnego narzędzia wspomagającego tradycyjną formę nauczania geometrii wykreślnej. Niewątpliwymi inspiratorami zrodzenia się Interwykładu byli:
            dr hab. inż.  Marek Gawliński (namówił mnie do prowadzenia wykładu i podsunął myśl o opracowaniu jakiegoś skryptu do tego przedmiotu),
           dr inż. Zdzisław Sysak (chodziłem na jego wykład i z niego czerpałem natchnienie i wzorce, szczególnie na początku),
          dr inż. Jacek Kasperski (jest moją "podporą informatyczną", pozwalał mi skorzystać ze swoich niektórych pomysłów, kiedy rozwijał swoją prekursorską stronę wydziałową WM-E),
          jest też kilka istot, których imion tu nie wymienię, bez których Interwykład i wszystko, co wydarzyło się w moim życiu w związku z nim nie miałoby miejsca - za wszystko im serdecznie dziękuję!
   - w 2002 zostałem uhonorowany przez władze Wydziału i Politechniki Nagrodą Senatu PWr. za działalność dydaktyczną.
   - w 2003 zostałem powołany, jako przedstawiciel WM-E, do uczelnianego zespołu ds. nauczania na odległość. Pierwszym "namacalnym" efektem pracy tego zespołu było zorganizowanie w styczniu 2005 r. przez władze PWr. Seminarium "Nowe Media w Edukacji", poświęcone prezentacji dorobku pracowników Politechniki w zakresie zastosowania mediów elektronicznych i Internetu w nauczaniu.
   - 28.01.2005 podczas Seminarium "Nowe Media w Edukacji" moja prezentacja pt. "Interwykład - internetowy kurs geometrii wykreślnej na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym" została wyróżniona I Nagrodą Prorektora ds. Nauczania Prof. Jerzego Świątka.
   - 1.02.2005 - awansowałem na stanowisko  starszego wykładowcy - docenta w PWr. w czym Interwykład miał niewątpliwie swój udział.

 

 

                                                                                                                                                       Powrót --->