Moja droga do Interwykładu ...
- Najpierw "starożytni" Grecy (Pitagoras, Platon, później Euklides)
ok. V w. p.n.e. (a wcześniej z pewnością projektanci potężnych
budowli starożytnego świata) stworzyli podstawy geometrii.
- Potem na przełomie XVIII i XIX w. Gaspard Monge stworzył podstawy
współczesnej geometrii wykreślnej (opracowane przez siebie
zasady rzutowania prostokątnego przedstawił w książce
"Geometria wykreślna").
- Kiedy już wszystko było gotowe, pojawiłem się na tym
świecie we wczesnych latach 50-tych. Oczywiście przygodę z
geometrią rozpoczynałem nie od mediów elektronicznych (tak, tak!
wtedy nikt jeszcze nie myślał o pececie i Internecie) lecz od
kredek i ołówka. Przyznaję, że początki były trudne ...
- w latach 1968 - 1972 - pilną naukę w elitarnym V LO we Wrocławiu
przeplatałem namiętną grą w koszykówkę. Już wtedy ćwiczyłem
"wyobraźnię przestrzenną" próbując trafiać piłką do kosza,
którego nie widziałem zbyt wyraźnie (wada wzroku). A że
trafiałem często i do kosza i z dobrymi ocenami do dziennika, na
zakończenie nauki, wraz ze świadectwem maturalnym, otrzymałem
pierwsze prestiżowe wyróżnienie - tytuł "Największej
Indywidualności Szkoły".
- w latach 1972 - 77 studiowałem na Wydziale
Mechaniczno-Energetycznym na specjalności Chłodnictwo. Wykład z
geometrii wykreślnej prowadził wtedy prof. Eugeniusz Brzuchowski
a ćwiczenia m.in. mój obecny konsultant i kolega dr Zdzisław
Sysak. Już wtedy nabrałem do geometrii wykreślnej ogromnego
szacunku z odrobiną bojaźni ...
- w 1977 roku ukończyłem studia magisterskie i rozpocząłem studia
doktoranckie na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym.
- w październiku 1981 obroniłem pracę doktorską pt. "Analiza procesów w
generatorach domowych chłodziarek absorpcyjnych".
- w roku 1982 rozpocząłem pracę w Instytucie Techniki Cieplnej i
Mechaniki Płynów (I-20) Politechniki Wrocławskiej początkowo
jako pracownik naukowo-badawczy a wkrótce później jako adiunkt
naukowo-dydaktyczny.
- Specjalizuję się w dziedzinie chłodnictwa absorpcyjnego domowego
i przemysłowego, opublikowałem kilkadziesiąt artykułów na ten
temat w prasie fachowej. W miarę upływu lat okazało się, że
początkowe zainteresowanie pracą naukowo-badawczą zanikło na
rzecz pasji dydaktycznej. Proces ten był niewątpliwie
stymulowany dużym zaangażowaniem w sprawy organizacji dydaktyki
na specjalności Chłodnictwo (m. in. opracowywanie siatek
dydaktycznych, programów zajęć, rozliczanie pensum dydaktycznego
pracowników). Moje autorskie programy są obecnie realizowane
przeze mnie w postaci następujących zajęć:
"Chłodnictwo absorpcyjne"
- wykład, ćwiczenia, projekt,
"Czynniki chłodnicze i
nośniki ciepła" - wykład,
"Geometria wykreślna" -
wykład, ćwiczenia rysunkowe,
"Podstawy chłodnictwa
absorpcyjnego" (wyb.) - wykład,
"Sorpcyjne pompy ciepła"
(wyb.) - wykład,
"Sorpcyjne transformatory
i akumulatory energii" (wyb.) - wykład.
- w latach 90-tych wielokrotnie prowadziłem zajęcia z rysunku
technicznego. Zespół, z którym współpracowałem uznał mnie za
osobę na tyle kompetentną, że zaproponowano mi prowadzenie zajęć
z geometrii wykreślnej, początkowo w formie ćwiczeń rysunkowych
a potem wykładu. Nie ukrywam, że było to spore wyzwanie -
musiałem się "ponownie nauczyć" geometrii wykreślnej.
- w 2001 roku, kiedy minął okres "wdrażania się" w wykład z
geometrii, zaczął się rodzić pomysł kursu internetowego -
Interwykładu, jako nowoczesnego i ogólnie dostępnego narzędzia
wspomagającego tradycyjną formę nauczania geometrii wykreślnej.
Niewątpliwymi inspiratorami zrodzenia się Interwykładu byli:
dr hab. inż.
Marek Gawliński (namówił mnie do prowadzenia wykładu i podsunął
myśl o opracowaniu jakiegoś skryptu do tego przedmiotu),
dr inż. Zdzisław
Sysak (chodziłem na jego wykład i z niego czerpałem natchnienie
i wzorce, szczególnie na początku),
dr inż. Jacek Kasperski
(jest moją "podporą informatyczną", pozwalał mi skorzystać ze
swoich niektórych pomysłów, kiedy rozwijał swoją prekursorską
stronę wydziałową WM-E),
jest też kilka istot,
których imion tu nie wymienię, bez których Interwykład i
wszystko, co wydarzyło się w moim życiu w związku z nim nie
miałoby miejsca - za wszystko im serdecznie dziękuję!
- w 2002 zostałem uhonorowany przez władze Wydziału i Politechniki
Nagrodą Senatu PWr. za działalność dydaktyczną.
- w 2003 zostałem powołany, jako przedstawiciel WM-E, do
uczelnianego zespołu ds. nauczania na odległość. Pierwszym
"namacalnym" efektem pracy tego zespołu było zorganizowanie w
styczniu 2005 r. przez władze PWr. Seminarium "Nowe Media w
Edukacji", poświęcone prezentacji dorobku pracowników
Politechniki w zakresie zastosowania mediów elektronicznych i
Internetu w nauczaniu.
- 28.01.2005 podczas Seminarium "Nowe Media w Edukacji" moja
prezentacja pt. "Interwykład - internetowy kurs geometrii
wykreślnej na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym" została
wyróżniona I Nagrodą Prorektora ds. Nauczania Prof. Jerzego
Świątka.
- 1.02.2005 - awansowałem na stanowisko starszego wykładowcy
- docenta w PWr. w czym Interwykład miał niewątpliwie swój
udział. |
|